lördag 1 november 2014

Le Tourneau

Precis hemkommen från en fiskeresa med Darrell och Daniel. Vi åkte ner till Danny Halliday som driver ett fiskevVatten i södra Frankrike. Le Tourneau heter stället och har två fina vatten med grov karp. Vi riktade in oss på den som håller de största såklart det är därför vi e här. Det var jag Darrell, Daniel samt Darrells far och deras två gemensamma vänner från England.
Efter flyg, hyrbil, hotell och sedan lite mer körning var vi framme på lördag väldigt fiskesugna!

Vid lottning fick jag äran att ta första lotten vilket resulterade i en riktigt nitlott, nr 6. Jaha då får man välja swim sist då! Fortfarande rätt nöjd med valet packar jag mina saker i en pickup tillsammans med Steve Hall åkte jag över till andra sidan sjön in i skogen. Packa upp sina spön och rullar som jag tog med från Sverige lite tackel, larm och beten. Med begränsad vikt på flyget kunde vi inte ta med så mycket. Sovsäcken var också med =) sedan lånade jag bivvy, stol och säng där nere.

Efter första natten som var väldigt tyst på min sida av sjön riggade jag upp ett spö med flöte och gick upp 20 meter bakom mig för där skulle finnas en tredje mindre pöl "stock pond" =) haha kunde inte motstå. Mitt på ljusa dagen fiskade jag där för att få lite sol mitt swim var i total skugga hela veckan. Klippte några fjällkarpar på 2-4 kg och några speglar 2-3kg rätt underhållande.

Dagarna gick och de flesta landa fisk men fisken var inte alls på hugget. Genomsnittet per dag var 1-2 fiskar och det var på den soliga sidan av sjön. Andra natten får mannen bredvid mig fisk Steve Hall. Jag hjälper honom med håven och han landar fisken säkert, vi knäpper av några foton och vägen den sedan släpper tillbaka den fina spegeln på 15 kg+
Jag går tillbaka efter att vi tagit en whiskey och lägger mig i tron om att det är min tur nu. Somnar gott och sover lite sämre, getingar ovanför och råttor som springer runt tältet. Vildsvin eller annat stort vilt bakom tältet i skogen var inte ovanligt under de mörka timmarna. Darrell och Daniel satt bra! Precis utanför för den gemensamma stugan mitt i solen och där fisken rörde sig som mest.
Efter fyra dagars mäskning på en spot som såg giftig ut och jag mäskade på första dagen men inte fiskade på försen två dagar senare. Riktigt vräkte ut mat precis innan middagen och skymning resulterade i en mindre spegelkarp på 26 lbs.

Efter det hugget börjades det att kännas bra fast det blev tyst under hela natten. Fast mycket fisk började äntligen visa sig mellan mig och Daniel och Steve som satt i hörnan. Han missade två runs den femte natten, japp inte ett pip under hela natten och dagen under dag 4 förutom att Daniel tappade en fisk.
Natten till dag sex var på ingång och jag låg på samma ställe som natten innan med en massa nya pellets, Factor7 med några få Chocolat malt och majs. Fiskade snowman popup på det nya betet som kommer 2015 från Splashbaits. Klockan 04 något drar spöt som jag har på den "heta" spoten.
Känner direkt att detta är något tyngre mina Fox Horizon 3 nollor var bra bockade =)
Efter en bra kamp och av assistans av Steve Hall som håvade till mig såg jag att detta var enn monster!
Här nedan följer lite bilder på mitt nya utlands pb på 27.9 kg / 61+ lbs
Nästa år är jag tillbaka hos Danny i Le Tourneau för en chans på en stor fjällkarp. Tack alla som var med på resan! Andy Piper, Darrell Piper, Steve Hall, Perry Douglas och Daniel Demeter.